Nyheter och publikationer

Senaste nyheter från Nordkalk

Efter åtta veckor i Nordkalk är Paul Gustavsson imponerad

Susan Heiskala (info a nordkalk.com), 2019-06-24

Vår nya verkställande direktör Paul Gustavsson har varit mycket på resande fot sedan han kom till Nordkalk den 29 april. Hans högsta prioritet har varit att lära känna de anställda på Nordkalks drygt 30 verksamhetsorter. Hittills har han hunnit besöka Pargas, Villmanstrand, Tytyri, Köping, Storugns, Uddagården, Miedzianka, Wolica, Slawno samt våra samarbetsföretag NorFraKalk i Verdal, Norge, KPAB på Gotland och Nordeka Maden i Turkiet.

Paul Gustavsson in Miedzianka_9_700px.jpg

Foto: I slutet av maj besökte Paul Gustavsson (till höger) Miedzianka i Polen. Värdarna var (från vänster) Piotr Maciak, försäljningsdirektör; Andrzej Jabłoński, produktionsdirektör; Bartłomiej Nowak, logistikchef och Jerzy Kwiatek, enhetschef.

“Jag har fokuserat på att träffa de lokala ledningsgrupperna och de anställda. Jag är imponerad av vår personals engagemang i företaget och hur starkt de känner för Nordkalk. Det här syns tydligt i hur länge många i personalen har arbetat hos oss. I Villmanstrand besökte jag personalmatsalen och talade en stund med fyra av de anställda. Tillsammans hade de 129 års arbetserfarenhet i Nordkalk. Det här är en unik tillgång! Med den här sortens engagemang, kunnande och erfarenhet kommer vi garanterat att lyfta Nordkalk till den bäst-i-klassen-nivå där vi hör hemma”, säger Paul. Han syftar på det förändringsprogram som inleddes i början av året, med målsättningen att förbättra Nordkalks prestanda och lönsamhet.

Nordkalk har en stark kärnverksamhet som grundar sig på kalksten. Det är en produkt som behövs praktiskt taget överallt; i många olika slags industrier, för byggande, lantbruk och miljövård. Kalkstenen syns i någon form i vars och ens dagliga liv, som till exempel i helt vanliga frukosttillbehör: vatten, bröd, socker och ägg, bestick av stål, glas att dricka ur och kanske en pappersservett. ”Jag tror att vi underskattar behovet av att kontinuerligt upprepa för omvärlden hur viktig kalkstenen är. Den är de facto en förutsättning för ett hållbart samhälle”, konstaterar Paul.

MG 7250 800

 Foto: Frukostbord. Kalksten är en del av vårt dagliga liv.

“När jag talar med människor som inte vet något om kalk (vilket tyvärr är fallet med många av mina vänner och grannar), brukar jag berätta hur mycket kalk som behövs för en flaska öl/vin: den som odlar humle eller vinrankor använder kalk för att förbättra växtförhållandena, glastillverkaren använder kalk för att få ett hållbart glasmaterial, etiketten innehåller 10–30 % kalk som färg och fyllmedel och stålverket använder kalk för att få en ren och stark metall för kapsyltillverkning. Den här berättelsen öppnar mångas ögon.”

“Vi vill sprida ett positivt budskap om kalkstenen och dess betydelse för många miljöapplikationer. Samtidigt vill vi effektivera våra egna ansträngningar när det gäller att minska energikonsumtionen och utsläppen. Det är en del av förändringsprogrammet som på lång sikt ska gagna alla våra intressegrupper”, lovar Paul. 


Ytterligare information:
Anne Foley, Head of Communications and Marketing 
tel. +358 20 753 7101 

Ledare inom kalkstensindustrin

Nordkalk är det ledande kalkstensföretaget på sin hemmamarknad. Vi levererar nödvändiga råmaterial till olika industrier och våra lösningar bidrar till ren luft och vatten liksom till ett mer produktivt jordbruk.