Jarkko Kaplin utnämnd till verkställande direktör för Nordkalk

Nordkalk (info a nordkalk.com), 2014-11-26

Nordkalks styrelse har utnämnt diplomingenjör Jarkko Kaplin (47) till verkställande direktör för Nordkalk fr.o.m. 1.1.2015. Han kommer att rapportera till Hans Sohlström, verkställande direktör för Rettig Group.

Jarkko Kaplin har varit direktör för Nordkalks PulpPaper & Finland-division sedan 2012. Som verkställande direktör för Nordkalk kommer han att tillsvidare fortsätta att ha ansvaret för divisionen. Han blir också medlem i Rettig Groups ledningsgrupp.

Jarkko ersätter Bertel Karlstedt, Nordkalks verkställande direktör sedan 2006, som har utnämnts till direktör för affärsområdet Cellulosa och Energi inom Valmet fr.o.m. 1.2.2015.

"Jarkko har nått bra resultat och visat starkt ledarskap som direktör för Nordkalks största divison PulpPaper & Finland. Jag är mycket nöjd över att ha honom som Nordkalks nya verkställande direktör och som medlem i Rettig Groups ledningsgrupp då vi arbetar vidare inom ramen för vår mission "värde för generationer". Jag tackar Bertel Karlsted för hans värdefulla insats som verkställande direktör för Nordkalk och önskar honom ytterligare framgång i hans nya uppgifter utanför Rettig Group", sade Hans Sohlström, styrelseordförande för Nordkalk och verkställande direktör för Rettig Group.
Före Nordkalk var Jarkko Kaplin anställd hos Metsä Group (2002-2012) där han arbetade i ledande befattningar inom produktion, energi och inköp.

För ytterligare information:

Hans Sohlström, styrelseordförande för Nordkalk och VD för Rettig Group:
Tel.+358 9 6188 3220, Skicka e-post eller www.rettig.fi/

Jarkko Kaplin, divisionsdirektör för PulpPaper & Finland, Nordkalk:
Tel. +358 (0)50 409 6501, email: Skicka e-post eller www.nordkalk.com
Bertel Karlstedt, VD, Nordkalk:
Tel. +358 (0)40 553 3859 , email: Skicka e-post or www.nordkalk.com

Jarkko Kaplins foto med högre upplösning

Rettig Group är ett finskt familjeföretag som skapar värde för generationer genom hållbar och långsiktig tillväxt. I alla våra affärsverksamheter eftersträvar vi ledande marknadspositioner och högre kundvärde med mindre miljöpåverkan. Rettig Group äger Rettig ICC - Europas ledande producent av värmeelement och reglage av inomhustemperatur; Nordkalk - Nordeuropas ledande tillverkare av kalkstensbaserade produkter för industri, lantbruk och miljövård; och Bore - leverantör av industriella sjöfrakttjänster. År 2013 var Rettig Groups omsättning 974 miljoner euro och bolaget hade cirka 4 300 anställda i 25 länder.
Nordkalk är Nordeuropas ledande tillverkare av högklassiga kalkstensbaserade produkter för bland annat miljövård, pappers-, stål- och byggmaterialindustrin samt lantbruk. Nordkalk har verksamhet i 9 länder runt Östersjön och
sysselsätter totalt ca 1050 personer. Nordkalk lägger stor vikt vid att förena industri och miljövård och vi är ISO 14001 miljöcertifierade. Nordkalk tillhör Rettig Group koncernen.