Hannu Hautala utnämnd till Nordkalks verkställande direktör

Tiina Roine (info a nordkalk.com), 2016-12-21

Nordkalks styrelse har utnämnt diplom ingenjör Hannu Hautala (51) till verkställande direktör för Nordkalk fr.o.m. 2.1.2017. Han rapporterar till Tomas von Rettig, ordförande för Nordkalks styrelse och VD för Rettig Group.

Hannu Hautala har senast jobbat som direktör för Outokumpu Oyj med ansvar för den finska affärsenheten med årlig omsättning kring 2600 miljoner euro. Före det jobbade han för Elcoteq, Flextronics och Rautaruukki i olika ledarskapspositioner.

Hannu efterträder Tarmo Tuominen, som har varit t.f. verkställande direktör för Nordkalk sedan september 2016. Tarmo har utnämnts till vice verkställande direktör för Nordkalk och fortsätter med sin nuvarande uppgift som Nordkalks Chief Supply Chain Officer med ansvar för bolagets inköp och logistik. Han har varit i Nordkalks tjänst sedan 1982.

"Hannu har en utomordentlig industriell bakgrund som kommer att vara till stor nytta i Nordkalks tillväxtambitioner. Jag är mycket nöjd med utnämningen av ett proffs av så hög kaliber och med så omfattande erfarenhet av den europeiska stålindustrin. Jag välkomnar Hannu till Rettig Group och Nordkalk och ser fram emot att inleda samarbetet i början av januari 2017," kommenterar Tomas von Rettig.

Tilläggsinformation:

Tomas von Rettig, ordförande för Nordkalks styrelse och VD för Rettig Group: Tfn +358 40 745 5276,
Hannu Hautala, Tfn +358 40 7122432 eller
Tarmo Tuominen, Nordkalks t.f. VD och Chief Supply Chain Officer: Tfn +358 40 720 5190